Jestem absolwentem Podyplomowego Studium Logopedycznego Uniwersytetu Gdańskiego i Akademii im. J. Długosza w Częstochowie. W Polsce pracowałam trzy lata jako pedagog szkolny i dwa lata jako logopeda. Obecnie jestem licencjonowanym logopedą na stan Nowy Jork. 
W większości profesji, także i logopedycznej, praktykowanie zawodu wiąże się nie tylko z ukończeniem studiów, ale i ze zdobyciem licencji, która uzyskać można po spełnieniu wymaganych kryteriów i zdaniu odpowiedniego egzaminu. Zainteresowany pokrywa koszty studiów, przygotowania do egzaminu na licencje oraz procesu aplikacyjnego do zdobycia licencji. 
Moją amerykańską karierę logopedy rozpoczęłam we programie Wczesnej Edukacji Dziecka, na podstawie licencji TSHH (Teacher of Speech and Hearing Handicapped, Nauczyciel Niepełnosprawnych w Zakresie Mowy i Słuchu), która otrzymałam po zdaniu egzaminów LAST i ATS-W oraz zatwierdzenia mojego wykształcenia na poziomie licencjackim. Następnie zdobyłam licencje SLP (Speech Language Pathologist, Licencjonowany Magister-Logopeda Mowy i Języka). Warunkami do otrzymania tej licencji są: posiadanie tytułu magistra logopedii, zdanie egzaminu PRAXIS oraz odbycie 9-miesięcznej praktyki zawodowej (CFY – Clinical Fellow Year); w przypadku obcokrajowca wymagane jest również zdanie egzaminu językowego TOEFL. 
Nauczyciel Niepełnosprawnych w Zakresie Mowy i Słuchu TSHH prowadzi zajęcia skoncentrowane głównie na nauce komunikacji dzieci i ich rodziców w warunkach dla nich najbardziej naturalnych czyli w domu, żłobku, szkole, placu zabaw bądźw przychodni. Do obowiązków TSHH należny również wyznaczanie zadań dla rodziców oraz każdorazowe pisemnie raportowanie przebiegu zajęć do Wydziałowi Edukacji, przygotowywanie kwartalnych raportów postępów i planów na dalszą terapię.
Logopeda SLP ma znacznie szerzej zakrojone obowiązki i bardziej skomplikowane przypadki. Dokonuje ewaluacji, opracowuje programy terapii, zajmuje sięnie tylko komunikacją, ćwiczeniem głosu czy korektą wad wymowy, ale i rehabilitacją pacjentów po urazach głowy i szyi, dysfagią i wszelkimi problemami językowymi związanymi z procesami starzenia się. 
Każdy pacjent traktowany jest indywidualnie i globalnie, co dla logopedy oznacza ścisłą współpracę z innymi terapeutami takimi na przykład jak: psycholog, socjolog, pracownik społeczny, nauczyciel, fizjoterapeuta, czy lekarz. 
W związku z różnorodnością kultur jakie się ścierają w USA 
Niektórzy logopedzi w USA 
Edukacja logopedyczna w USA USA 
Przebieg studiów jest tu dwupoziomowy: poziom licencjacki, zwany bachelor i magisterski.
Studia licencjackie (tradycyjnie sponsorowane przez rodziców lub pożyczkę z banku) trwają przeciętnie 4 lata (jeśli bierze się 4 klasy, 12 kredytów na semestr). Część klas jest obowiązkowa, reszta do wyboru według własnego uznania.Po ukończeniu studiów licencjackich można zostać Nauczycielem Niepełnosprawnych w Zakresie Mowy i Słuchu, czyli TSHH. Warunkiem jednak, jak wcześniej nadmieniałam, jest uzyskanie licencji stanowej, która wymaga uprzedniego zdania egzaminów LAST i ATS-W. 
Studia licencjackie (tradycyjnie sponsorowane przez rodziców lub pożyczkę z banku) trwają przeciętnie 4 lata (jeśli bierze się 4 klasy, 12 kredytów na semestr). Część klas jest obowiązkowa, reszta do wyboru według własnego uznania.
Czasami młody człowiek, zwykle po kilku latach pracy decyduje się na studia magisterskie trwające kolejne 2 lata. Koszt w tym wypadku pokrywa sam, najczęściej zaciągając pożyczkę. Aby rozpocząć magisterskie studia logopedyczne nie ma wymogu posiadania TSHH, można legitymować się licencjatem z obojętnie jakiej dziedziny. Studia magisterskie trwają przeciętnie 2 lata (mogą krócej lub dłużej, zależnie od ilości branych klas) i wymagają około 36 kredytów czyli 12 klas i odbycia obowiązkowych praktyk. Po ukończeniu studiów absolwent magister logopedii normalnie przystąpuje do stosunkowo trudnego egzaminu Praxis, odbywa 9-miesięczna praktykę zawodowa CFY, a następnie składa aplikacje do ASHA starając się o tytuł SLP-CCC i członkostwo w związku. 
Z tego co napisałam powyżej widać, ze proces uzyskania prawa do wykonywania zawodu przez polskiego emigranta-logopedę nie jest trudniejszy od procesu przez który przechodzą logopedzi-Amerykanie. Dlatego zawsze przekonuje Polaków-emigrantów, absolwentów polskich uczelni do ewaluacji swej edukacji, uzupełnienia różnic programowych, zdobycia licencji i praktykowania wyuczonego zawodu tam, gdzie rzucił ich los. 
Slownictwo:
TSHH (Teacher of Speech and Hearing Handicapped) - Nauczyciel Niepełnosprawnych w Zakresie Mowy i Słuchu. Po roku 2004 tytuł ten zastąpiony został nowym terminem TSLD (Teacher of Speech and Language Disabilities) 
LAST (The Liberal Arts and Science Test) - egzamin z zakresu wiedzy humanistycznej i ścisłej 
ATS-W exam (Assessment of Teaching Skills – Written) - egzamin wiedzy z zakresu nauczania i pedagogiki 
SLP (Speech-Language Pathologyst) - Licencjonowany Magister-Logopeda Mowy i Języka 
CFY (Clinical Fellow Year) - 9-miesięczna praktyka zawodowa po ukończeniu studiów magisterskich 
SLP-CCC (Speech-Language Pathology-Certificate of Clinical Competency) - Licencjonowany Magister-Logopeda Mowy i Języka z Certyfikatem Wiedzy Kilnicznej zrzeszony w Związku Amerykańskich Logopedów ASHA 
ASHA (American Speech-Language-Hearing Association) - czyli Związek Logopedów Amerykańskich 
TOEFL (Test of English as a Foreign Language) - test językowy dla obcokrajowców 
Strony Internetowe:
http://www.asha.org/certification- można tu sprawdzićwymagania jakie należy spełnić na uzyskanie cetyfikatu SLP-CCC 
http://www.ets.org– strona instytucji organizującej egzaminy, np. LAST, ATS-W, Praxis Series, czy TOEFL 
http://advanceweb.com/ - network dla specjalistow
http://www.cs.state.ny.us/jobseeker/degrees.cfm- można tu znaleźć adresy agencji ewaluujących zdobytą edukację, np. www.wes.org, www.ece.org






 
Witam,
ReplyDeleteMam pytanie otoz w Polsce studiowalam pedagogike, przylecialam do usa na studia jestem na pierwszym roku strasznie chcialabym studiowac logopedie :( ale jestem w community college i tutaj nie ma czegosc takiego i teraz zastanawiam sie czy zrobic kilka class i przeniesc sie na universytet i nie robic AAs czy zrobic degree w special education i przeniesc sie na speech i zrobic 2 lata tylko niewiem czy to tak da rade czy nie bede musiala po prostu skonczyc tego special edu na uniwersytecie:( sama niewiem jak to zrobic. Strasznie chcialabym speech therapy bo pracowalam z takim dzieckiem przez 2 lata i z jego terapeutka i bardzo mnie to interesuje. Tak samo jak praca z dziecmi w wieku 2-5 lat co jest moja pasja.
z gory dziekuje za jakiekolwiek informacje :) nie ukrywam ze bardzo pomogl mi Pani blog:)
pozdrawaiam
Ewelina
Witam serdecznie,
ReplyDeleteZ powodu sytuacji rodzinnej planuję wyjazd do USA. Jestem logopedą (podyplomowe studia logopedyczne) magister- pedagog. Proszę o informację czy mogę podchodzić do egzaminu nie mając magistra logopedii? bardzo proszę o info. pozdrawiam
Czy moglabys podac swoj adres mailowy? Mam kilka pytan i bylam bardzo wdzieczna za pomoc. Z gory serdecznie dziekuje!
ReplyDeleteMoj adres: urszulaglogowska@gmail.com. Pozdrawiam. Urszula
DeleteSuper wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.
ReplyDelete