Pages

Friday, September 30, 2022

Plan Aktywnosci / Harmonogram Wizualny dla Dzieci z Autyzmem

Większość dzieci z ASD ma trudności z nieoczekiwanymi zmianami rutyny. Czekanie do ostatniej chwili może pogorszyć sytuację. Plan Aktywnosci, rownież znany jako Harmonogram Wizualny, pomaga dziecku z Autyzmem radzić sobie z nieprzewidzianymi zmianami.

Korzyści Planu Aktywnosci / Harmonogram Wizualny:

  • Ustanawia rutynę, aby wiedzieć, co nadchodzi i czego się spodziewać.
  • Informuje dziecko o nadchodzących zmianach i o tym, jak się do nich przygotować.

Podczas tworzenia wizualnego harmonogramu pamiętajcie o poniższych wskazówkach:

  • Umieść Plan Aktywnosci / Harmonogram Wizualny w centralnej lokalizacji.
  • Zachęć dziecko do sprawdzenia harmonogramu.
  • Przejrzyj Plan Aktywnosci / Harmonogram Wizualny z dzieckiem i wybierz pierwsze zdjęcie (od góry do dołu, od lewej do prawej)
  • Zachęć dziecko do wypowiedzenia czynności lub wskazania jej.
  • Dziecko zdejmuje zdjęcie z harmonogramu do wyznaczonego miejsca.
  • Ukończ ćwiczenie. Wróć do harmonogramu.
  • Umieść wizualizację ukończonej czynności w „zakończonym” polu lub kopercie.
  • Przejdź do następnej zabawy!


Plan Aktywnosci / Harmonogram Wizualny:

https://pedagogika-specjalna.edu.pl/autyzm/plan-aktywnosci-czyli-rutyna-wspierajaca-samodzielnosc-dziecka-z-autyzmem/

https://www.metodadomana.org/single-post/2018/11/08/zastosowanie-harmonogram%C3%B3w-wizualnych-u-dzieci-z-zaburzeniami-asd

 

O Autyzmie https://polskiautyzm.pl/

Wspólna uwaga, Naśladownictwo, Komunikacja, Zabawa, Zachowanie … https://www.autismnj.org/pl/article/supporting-your-young-childs-skill-development/

Wspieranie osób z autyzmem, prezentacja PDF https://afirm.fpg.unc.edu/sites/afirm.fpg.unc.edu/files/imce/resources/Polish%20-%20Autyzm%20w%20niepewnych%20czasach%20-%20Translation%20by%20SOTIS.pdf 

 

No comments:

Post a Comment