Większość dzieci z ASD ma trudności z nieoczekiwanymi zmianami rutyny. Czekanie do ostatniej chwili może pogorszyć sytuację. Plan Aktywnosci, rownież znany jako Harmonogram Wizualny, pomaga dziecku z Autyzmem radzić sobie z nieprzewidzianymi zmianami.
Korzyści
Planu Aktywnosci / Harmonogram Wizualny:
- Ustanawia rutynę, aby wiedzieć, co nadchodzi i czego się spodziewać.
- Informuje dziecko o nadchodzących zmianach i o tym, jak się do nich przygotować.
Podczas tworzenia wizualnego harmonogramu pamiętajcie o poniższych wskazówkach:
- Umieść Plan Aktywnosci / Harmonogram Wizualny w centralnej lokalizacji.
- Zachęć dziecko do sprawdzenia harmonogramu.
- Przejrzyj Plan Aktywnosci / Harmonogram Wizualny z dzieckiem i wybierz pierwsze zdjęcie (od góry do dołu, od lewej do prawej)
- Zachęć dziecko do wypowiedzenia czynności lub wskazania jej.
- Dziecko zdejmuje zdjęcie z harmonogramu do wyznaczonego miejsca.
- Ukończ ćwiczenie. Wróć do harmonogramu.
- Umieść wizualizację ukończonej czynności w „zakończonym” polu lub kopercie.
- Przejdź do następnej zabawy!
Plan Aktywnosci / Harmonogram Wizualny:
O
Autyzmie https://polskiautyzm.pl/
Wspólna uwaga, Naśladownictwo, Komunikacja, Zabawa, Zachowanie … https://www.autismnj.org/pl/article/supporting-your-young-childs-skill-development/
Wspieranie osób z autyzmem, prezentacja PDF https://afirm.fpg.unc.edu/sites/afirm.fpg.unc.edu/files/imce/resources/Polish%20-%20Autyzm%20w%20niepewnych%20czasach%20-%20Translation%20by%20SOTIS.pdf
No comments:
Post a Comment