You can easily translate the web content to your language with the Google Chrome.
Do szybkiego tlumaczenia na Twoj jezyk, polecam uzywanie przegladarki Google Chrome.

Friday, November 9, 2012

Komunikacja po Calkowitej Laryngektomi

Laryngektomia Calkowita to calkowita resekcja/amputacja krtani, której konsekwencją jest brak u chorego głosu dzwiekowego i oddzielenie drogi oddechowej od pokarmowej na stałe. Przed zabiegiem choremu wykonuje się tracheotomię, a następnie przez otwór w tchawicy następuje intubacja. Zabieg polega na odcięciu krtani od góry od nasady języka i gardła oraz od dołu od tchawicy. Podczas laryngektomii całkowitej usuwa się także kość gnykową z przestrzenią przednagłośniową. Pozostawione ściany gardła dolnego po odcięciu krtani zszywa się ze sobą, a do przełyku zakłada się sondę odżywczą w celu wygojenia gardła. Przez około 10-14 dni, przy braku powikłań pacjent otrzymuje półpłynny pokarm droga sondowa. Pozostały kikut tchawicy na stałe zszywa się ze skórą szyi tworząc przetokę zwaną tracheostomią lub tracheostomą.
Tracheostomia – zewnętrzna przetoka tchawicy. Polega na chirurgicznym połączeniu tchawicy ze światłem zewnętrznym, celem ominięcia górnych dróg oddechowych. Tracheostomia polega na wycięciu otworu w II lub III chrząstce tchawicy. Przez tracheostomię wprowadza się do tchawicy rurkę tracheotomijną: metalową, srebrną (typu Luera) lub z tworzywa sztucznego. Rurka umożliwia swobodne oddychanie z pominięciem górnych dróg oddechowych.

Sposoby komunikacji po przeprowadzonym zabiegu:

  1. Komunikacja pisemna – szczegolnie w poczatkowym okresie rehabilitacji.

  1. “Mowa Przelykowa” = Esophagial Speech – jest to rodzaj mowy zastepczej. Pod nieobecność krtani fałdy śluzówki przełyku mogą pełnić funkcję źródła dźwięku. Jest to tzw. pseudogłośnia w przełyku. Głos jest niski i cichy. Ma bardzo mały zakres wysokości. Powoduje to znaczne ograniczenie intonacji i utrudnia w związku z tym przekazywanie emocji. Nie ma natomiast problemu z wyrazistością znaczeniową przekazu. Mowa przelykowa to technika wymagajaca silnych miesni, determinacji i czasu. Mówienie jest dla pacjenta męczące ze względu na kolizję z oddychaniem. Uniemożliwia dłuższe ciągłe wypowiedzi. Nauka tego sposobu mówienia trwa długo od 6 do 8 miesiecy intensywnych cwiczen. Wielu pacjentów nie jest w stanie jej dobrze opanować. Wielkim plusem tej metody jest to, ze nie wymaga zadnego typu urzadzen wspomagajacych. Wiecej mozesz przeczytac wchodzac na ponizszy link: http://www.logopedia.net.pl/artykuly/137/laryngektomia.html

  1. “Krtan Elektroniczna” = “Electrolarynx” – Taka krtań zbudowana jest z urządzenia wytwarzającego impulsy, cewki oraz kawałka metalu uderzającego w specyficzną przegrodę zwaną membraną. Sztucznie wytwarzane drgania wprowadzane sa do jamy ustnej poprzez przyłożenie mechanizmu do szyi.
    • Krtan Elektroniczna starego typu daje syntetyczny glos. Ponoc najlepsza na polskim rynku jest niemiecka krtani firmy Servox lub krtani Amplicord. Poza tym znalezc jeszcze mozna produkty firmy Cyber Biomed, MicroVox, HiVox i EcoVox. Zajrzyj na ich strone: http://www.cyberbiomed.com/produkty/. Slyszalam rowniez o skonstruowanej w Gdansku cyfrowej krtani elaktronicznaj. Wiecjej dowiesz sie wchodzac na ponizszy link: http://www.roik.pl/cyfrowa-krtan-elektroniczna-ulatwia-plynne-wypowiadanie-sie-osobom-po-laryngektomii/
    • Krtan Elektroniczna nowej generacji pozwala na produkcje dzwieku z mozliwoscia intonacji. Znana jest pod nazwa TruTone™ Electrolarynx.  Wajdz na ponizszy link, aby uslyszec roznice: 

  1. “Przetoka tchawiczo-przełykowa” = Tracheoesophageal Puncture and Prosthesis – zabieg polaczenia tchawicy (droga do pluc) z przelykiem (droga do zoladka) poprzez proteze (plastikowa rurka z filtrem). W celu wyprodukowania dzwieku nalezy palcem zakrywac otwor w szyi = stoma, taka by powietrze skierowac do narzadow mowy, w tym przypadku jamy ustnej, jezyka i ust. Wejdz na link, aby zobaczyc protezy http://www.webwhispers.org/library/TEPProsthesis.asp     
  2. Dla ulatwienia i uwolnienia dloni mozna uzywac wygodny filter zwanym Bloom Singer Hand Free Valve. Wejdz na linki, aby zobaczyc produkt i dowiedziec sie czegos wiecej:  http://store.inhealth.com/product_p/be8025h.htm  http://www.webwhispers.org/library/hands-freedevices.asp

Tuesday, November 6, 2012

Teaching Language to Special Need Kid

"Harvest Queen" by Basia P., 2011
While teaching the language to a special need child it is good to remember:

  1. Appropriately position the child.
  • Make sure the child feels comfortable (temperature, light).
  • Adjust your speech to the child's visual level.
  • Adjust your speech to the child's auditory level.
  1. Use various effective approaches.
  • Promote Augmentative and Alternative Communication in natural contexts. 
  • Use visual communication modes such as sign language and cued speech.
  • Teach to understand and express emotions.
  • Provide linguistic stimulation.
  • Adjust and use expressive language to the child's cognitive level / meaningful language.
  • Slaw speed of speech.
  • Use consistent language.
  • Repeat words, phrases, sentences, and stories.
  • Support words, phrases, sentences, and stories with matching objects, pictures.
  1. Support language learning within caregiver-child interactions. 
  • Create communication opportunities (e.g., keep toys out of reach, violate expected routines) and face-to-face position.
  • Follow the child's lead by providing activities or toys that interest the child.
  • Build and establish social routines (e.g., rituals such as "Peek-a-boo" or "Pat-a-cake").
  1. Once the social interaction environment is arranged, the adult can then provide specific teaching techniques to:
  • Prompt (e.g., time delay and verbal prompts).
  • Model (vocal or gestural models of desired communicative responses).
  • Reinforce (e.g., acknowledge the child's intent meaning by naming things the child refers to) clear, intentional communication attempts within child-centered play routines. 
  • Target specific language skills (e.g., early word combinations such as agent + action ? “Daddy eat,” or action + object ? “Throw ball”); vocabulary; gestures to request or comment.
“Self-portrait” by Basia P., 2012

Safe, Busy and Happy Child

After Hurricane Sandy, for five long days and dark nights, trapped on the 16th floor, in a Manhattan apartment, without power, heating or water but with a full of energy, five year old girl. We had plenty time, an old, kerosene lamp, known in Britain as a paraffin lamp, flash lights and a battery operated radio with a CD player.
Except of healthy walking up and down the stairs, caring water each time to fill up our water supplies we were checking flooded areas in the South Street Seaport, learning and expressing compassion, observing consequences and looking for the solutions for the future.
We had a chance to complete many educational and engaging activities.

1. Learn to understand feeling and emotions.
 
2. Listen to a story about a kerosene lamp invented in 1853 by a Polish pharmacist and petroleum industry pioneer Ignacy Lukasiewicz. To learn more go to http://en.wikipedia.org/wiki/Ignacy_%C5%81ukasiewicz

3. Write letters.
 
  • Letter to a friend.
  • Letter to the grandparents.
  • Letter to the Santa Claus.
4. Make a “Puppet Theater”.
  • Make tickets.
  • Learn money.
  • Set up the stage (curtains, decoration), instruments and sits for the audience.
  • Create a story, prepare a transcript and puppets.  
5. Listen to audio books along with texts, for instance: Listen & Learn Series by Berryland Books, http://www.berrylandbooks.com/, e.g. “Little Red Riding Hood”, Snow White & The Seven Dwarfs”, etc.
  • Follow text with a finger and turn pages on time.
  • Retell a story.
6. Play with fridge magnets.
  • Practice simple math.
  • Spell words.
  • Create and tell stories.
7.  Learn to count from 0 to 100 and practice writing the numbers.
9. Play a “Build-A-Word Game” by Toys To Grow On http://www.toystogrowon.com/
10. Do a phonic book to see patterns in words to unlock the code that letters carry. “My Phonics Word Book” http://www.abebooks.com/products/isbn/9781562938253 and “My Phonics Word Book II” http://www.abebooks.com/products/isbn/9781562938123 by McClanahan Book Co., Inc.
  • Read phonogram.
  • Match phonogram with a sticker.
  • Read words with the same phonogram.
  • Write a phonogram with words on a separate piece of paper to practice.
11. Play a “Beginning Sound” activity by Smethport  to practice phonemic awareness skill. A child learns to identify initial word sounds and be able to distinguish between them. http://edushop.edu4kids.com/beginning-sounds-pocket-chart-p-6121.html
12. Read interactive books by Greenhouse Publication to exploit the power of visual strategies to associate a picture with word, label, sequence and create sentences. http://www.greenhousepub.com/index.html
13. Read progressive phonics books by Miz Katz N. Ratz which I downloaded and printed a while ago. http://progressivephonics.com/~suzettew/
14. Make science experiments based on “ The Kingfisher First Science Encyclopedia” http://www.amazon.com/Kingfisher-First-Science-Encyclopedia-Reference/dp/0753450895
  • Camera. Materials: small box, seizures, black marker, tracing paper, brown paper glue, pin.
  • Color. Materials: paper, seizures, red, blue and green markers, pin.
  • Energy. Materials: paper, seizures, string, hot air.
  • Light. Materials: hands, flashlight.
  • Gases. Materials: bottle, vinegar, soda, balloon.
  • Telephone. Materials: 2 cups, string.
15. Make the Halloween decorations.



  • Masks
  • A pompon spider family.
  • Ghosts.
  • Decorate pumpkins.
  • Record Halloween massages.
16. Make a foliage book out of leave prints - “Twirling Leaves”.
Directions:
  • Place a leave on a table.
  • Lay a sheet of white paper on the top of a leave.
  • Then gently press and rub it with a flat side of a crayon.
  • Cut it out and glue.
  • Repeat the process several times using different color crayons.
17. Make a collage “A Wonderful World With Happy Kids”. Materials: piece of paper to glue on, glue, seizures, any pictures and materials you wish to use.
18. Decorate a doll house.