Autyzm wczesnodziecięcy, zwany
inaczej autyzmem głębokim jest skomplikowanym zaburzeniem rozwojowym, w którym
dochodzi do nieprawidłowości w słownej i bezsłownej komunikacji, zakłóceń w
interakcjach międzyludzkich i postępującej stopniowej izolacji od świata
zewnętrznego. Termin „autyzm” pochodzi od greckiego słowa „autos” = „sam”, a
użyty został ze względu na charakterystyczne zachowanie dzieci dotkniętych tym
schorzeniem, czyli zamykanie się w ich własnym wewnętrznym świecie. Czytaj więcej
http://pl.wikipedia.org/wiki/Autyzm_dzieci%C4%99cy
http://pl.wikipedia.org/wiki/Autyzm_dzieci%C4%99cy
Terapia dziecka z autyzmem opiera
się na trzech podstawowych zasadach:
- Przygotowanie rodziców do pracy z dzieckiem poprzez wyjaśnienie im zachowań dziecka.
- Rozszerzeniu form kontaktu z dzieckiem, przede wszystkim kontaktu fizycznego.
- Stymulacji dziecka do kontaktów społecznych.
Obecnie nastąpiła stopniowa
integracja różnych teorii terapeutycznych, które pozwalają wypracować podejście
najlepiej służące dzieciom, członkom ich rodzin oraz innym środowiskom, takim
jak szkoła, ośrodki pomocy i inne. Czytaj więcej http://slpzone.blogspot.com/2012/04/porady-dla-rodzica-dziecka.html
Metoda Analizy Behavioralnej - Applied
Behavior Analysis (ABA )
znana też jako Terapia Poznawczo-Behawioralna to intensywny program
behawioralnej modyfikacji zachowania, wywodzący się z tradycji Skinnera oraz
prac Ingmara Lovaasa. Program ten wyklucza stosowanie metod awersyjnych, czyli
karania, a w zamian stosuje system nagród. Metoda ABA stosowana jest powszechnie
w domach, ośrodkach terapii i szkolach. Podstawę terapii behawioralnej stanowią
ogólne prawa uczenia się. Dzieci autystyczne - tak jak i inne dzieci - posiadają
zdolności uczenia się, jednak muszą znaleźć się w odpowiednim, niejednokrotnie specjalnie
przystosowanym dla nich środowisku. Środowisko to składa się z miejsc, w
których dzieci przebywają na co dzień, a różni się od normalnego na tyle, aby
stało się dla nich bardziej funkcjonalne. W środowisku takim zapotrzebowanie na
wykonanie jakiegoś zachowania przez dziecko powinno być wyraźne i zrozumiałe
dla dziecka. To, że dzieci autystyczne ponoszą porażki w normalnym środowisku,
a odnoszą sukcesy w środowisku specjalnie dla ich zorganizowanym, wskazuje na
to, że ich problemy mogą być widziane bardziej jako niedopasowanie pomiędzy ich
systemem nerwowym a normalnym środowiskiem, niż jako schorzenie.
W terapii behawioralnej można wyróżnić trzy podstawowe cele:
- Rozwijanie zachowań deficytowych. - Zachowaniami deficytowymi nazywamy te zachowania, które uważa się za normalne i pożądane u dziecka w pewnym wieku i w pewnych okolicznościach, a które u dziecka autystycznego występują zbyt rzadko lub nie występują w ogóle, np. prawidłowa mowa, okazywanie uczuć, nawiązywanie kontaktów czy zabawa. Zadaniem terapeuty behawioralnego jest wykształtowanie u dziecka autystycznego jak największej liczby zachowań adaptacyjnych, takich które rozwiną jego niezależność i umożliwią mu efektywne funkcjonowanie w środowisku.
- Redukowanie zachowań niepożądanych. - Niepożądane zachowania dziecka powinny być konsekwentnie elimonowane, ponieważ nie sprzyjają nauce a także sprawiają kłopoty otoczeniu. W zwalczaniu niepożądanych zachowań stosowane są dwie podstawowe metody:
- odbieranie dziecku czegoś co lubi lub
- ofiarowywanie czegoś czego nie lubi, czegoś nieprzyjemnego.
Zarówno jedno
jak i drugie postępowanie powinno stanowić bezpośrednie następstwo złego
zachowania.
- Generalizowanie i utrzymywanie efektów terapii. Pozytywne, wyuczone już zachowania należy systematycznie wzmacniać i powtarzać.
W edukacji dziecka autystycznego
należy trzymać się podstawowych reguł behawioralnych.
- Jeżeli chcemy, żeby zachowania występowały częściej, powinniśmy je systematycznie wzmacniać. Wzmocnienie jest czymś, co następuje bezpośrednio po pewnym elemencie zachowania i zwiększa prawdopodobieństwo jego ponownego wystąpienia. Mamy dwa rodzaje wzmocnień:
- pozytywne - wzmocnienie pozytywne polega na tym, że po rządanym zachowaniu następuje rzecz przyjemna,
- negatywne - w przypadku zaś wzmocnienia negatywnego usuwamy rzecz nieprzyjemną.
W pracy z
dzieckiem staramy się stosować jak najczęściej wzmocnienia pozytywne.
Wyróżniamy cztery
rodzaje wzmocnień:
- wzmocnienie pierwotne - jedzenie i picie,
- wzmocnienie wtórne - pieniądze, żetony, etc.,
- wzmocnienie socjalne - pochwały, uściski, pocałunki,
- wzmocnienie stymulujące - lubiane przez dziecko przedmioty lub zabawki.
Wzmocnienie
powinno być zastosowane w sposób wyraźny, bezpośrednio po dobrym zachowaniu dziecka.
- Zachowanie niepożądane nie powinno być wzmacniane, a niejednokrotnie powinno być ignorowane.
- Pojawienie się trudnego zachowania nie jest niebezpieczne, jeśli tylko nie jest wzmacniane.
Terapia behawioralna przebiega według
poszczególnych etapów:
- Wczesne rozumienie mowy - przygotowanie do nauczania.
- Trening imitacji – naśladowanie.
- Dopasowywanie i sortowanie.
- Imitacja werbalna.
- Rozwój rozumienia mowy i mowy czynnej; nazywanie obiektów i czynności.
- Pojęcia abstrakcyjne.
- Budowanie zdań i nauka odpowiadania na pytania.
- Umiejętności szkolne.
- Rozwój społeczny i nauka wspólnej zabawy.
- Czynności samoobsługowe.
Wybierając zachowania docelowe
terapeuta powinien kierować się szczególnymi zasadami:
- Uczymy umiejętności, z których dziecko będzie mógło korzystać codziennie do końca życia.
- Uczymy umiejętności, z których dziecko może skorzystać natychmiast.
- Zacznynamy od nauki umiejętności podstawowych.
- Uczymy umiejętności komunikowania się.
- Uczymy zachowań funkcjonalnych.
- Wybieramy takie zachowania, z którymi możemy sobie poradzić.
- Zachowania niepożądane muszą zostać skorygowane.
Metoda terapii behawioralnej jest
tylko jedną z wielu metod stosowanych w pracy z dziećmi autystycznymi. Jej zastosowanie
uzależnione jest od indywidualnych predyspozycji dziecka i dostępnosci
specjalistów danej metody. Każde dziecko reaguje nieco inaczej, dlatego też różne
są rezultaty jej stosowania.
http://portal.abczdrowie.pl/terapie-behawioralne -
po polsku
StronaInstytutu Lovaasa - po angielsku
http://abatherapists.com/ - po angielsku
No comments:
Post a Comment