Witaj,
Zapraszam do odwiedzenia mojej strony, gdzie wcześniej
pisałam już o metodach pracy z dziećmi autystycznymi http://slpzone.blogspot.com/
Poniżej odpowiem na Twoje pytanie:
Jakimi metodami pracuje się w USA z dziećmi
autystycznymi: ABA, metoda opcji, ESDM (The Early Start Denver Metod - w Polsce jest na razie tylko 1
osoba z certyfikatem, czy znasz i jaka jest Twoja opinia o tej metodzie),
jakimi Ty pracujesz, które sprawdzają się w pracy z dzieckiem?
Obecnie
nastąpiła stopniowa integracja różnych teorii terapeutycznych, które pozwalają
wypracować podejście najlepiej służące dzieciom, członkom ich rodzin oraz innym
środowiskom. W Nowym Jorku w pracy z dzieckiem autystycznym stosowane są tak klasyczne
jak i zintegrowane metody terapeutyczne, między innymi: Metoda ABA (powszechnie
stosowana w przygotowanych do tego programu szkołach specjalnych), Metoda Milerów
(stosowana w niektórych szkołach z indywidualnymi przypadkami), FLOOR TIME
Stanley Greenspana, czyli program wszechstronnej stymulacji rozwoju
dziecka (najbliższa mi, niekosztowna, a zarazem najbardziej naturalna metoda pracy
z małymi dziećmi), Metoda Opcji – Kaufmanów (popularna, jednak wprowadzające treningi
dziecka i rodziców prowadzone są w ośrodkach Panstwa Kaufmanów, dlatego też kosztowna),
Program TEACCH - oparty na technikach behawioralnych oraz nawiązujacy do
tradycji Piageta, a rozwinięty przez zespół amerykańskich naukowców Erica
Schoplera, i w koncu, Metoda Wyuczonego Kontaktu - Holding Time, nieco dziś
kontrowersyjna.
The Early Start Denver Metod (ESDM) - Metoda
Wczesnego Startu jest metodą znaną, ale nie stosowaną powszechnie w Nowym Jorku.
Osobiście nie przeszłam szkolenia w tej metodzie i nie znam żadnej z koleżanek po fachu, która miałaby
jej certyfikat. Moim zdaniem metoda ta ma wiele wspólnego z metodą Floor Time Stanley Greenspan,
czyli programem wszechstronnej stymulacji rozwoju dziecka, z naciskiem na
rozwój emocjonalno-społeczny.
Krótki opis metody znajdziesz poniżej.
The Early Start Denver
Metod (ESDM) - Metoda Wczesnego Startu
Metoda została opracowana przez
psycholog, Dr Sally Rogers w 1981 roku. Oryginalnie terapia przewidziana była dla
dzieci we wczenym wieku, od 12 to 48 miesięcy i oparta na nauce przez zabawę. Metoda
została zmodyfikowana kiedy Dr Sally Rogers przeniosła się ze swoją praktyką z Denver do Kalifornii do instytutu
UC Davis MIND Institute. Dziś stosuje się
ją z dziecmi do 5 roku zycia. Celem ESDM, jak i wielu z resztą innych metod,
jest rozwinięcie potrzeb interakcji społecznych z bliskimi i rówieśnikami i potrzeby
nawiązywania werbalnej i niewerbalnej komunikacji ze środowiskiem.
Interwencję prowadzi się trojako:
- intensywna indywidualna Interwencja dziecko – terapeuta,
- interwencja w typowym zlobku bądz przedszkolu, do ktorego uczęscza dziecko,
- Interwencja w domu.
Metoda Analizy Behavioralnej (ABA) oparta jest na filozofii
Burrhusa F. Skinnera oraz prac Ingmara Lovaasa. Podstawę terapii behawioralnej
stanowią ogólne prawa uczenia się. Dzieci
autystyczne mają zdolności uczenia się - tak jak ich rówieśnicy - o ile
znajdują się w specjalnie przystosowanym dla siebie środowisku. Środowisko to
składa się z miejsc, w których dzieci przebywają na co dzień, a różni się od
normalnego tylko na tyle, aby stało się dla niego bardziej funkcjonalne. W
środowisku takim zapotrzebowanie na wykonanie jakiegoś zachowania przez dziecko
powinno być wyraźne i zrozumiałe dla dziecka. W terapii behawioralnej można
wyróżnić trzy podstawowe cele: rozwijanie zachowań deficytowych, redukowanie
zachowań niepożądanych, i generalizowanie i utrzymywanie efektów terapii.
Czytaj wiecej
Metoda Milerow - o programie
wielostronnej stymulacji możesz poczytać na
Pod koniec artykułu znajdziesz dwa linki na YouTub.
Są to krótkie nagrania z konferencji w San Diego ,
USA porównujące metodę Milerów
i ABA (metodę
behawioralną). Choć nagranie jest w po angielsku, można zaobserwować tam ogólny
koncept i różnice pomiędzy metodami.
Metoda FLOOR TIME - czyli program wszechstronnej stymulacji
rozwoju dziecka, z naciskiem na rozwój emocjonalno-społeczny
(Stanley Greenspan).
Oto to krótki opis metody
http://sitemaker.umich.edu/356.bernstein/floor_time&
- po angielsku
Polecam również przysłuchanie się
wypowiedzi Dr. Stanley Greenspan
http://www.youtube.com/watch?v=jrXGh9bT0Sw
- po angielsku
Metoda
Opcji Kaufmanow, opracowana została
przez amerykańskie małżeństwo Barrego i Suzi Kaufmanów. Terapię stosowali na
swoim 18-sto miesięcznym synku. Po kilku
latach pracy, syn całkowicie został wyprowadzony z autyzmu a dziś sam naucza
metody rodziców.
http://www.option.org/index.php
po angielsku
Program
TEACCH
(Treatment and Education of Autistic and Related Communication Handicapped
Children) - Program ten jest długofalowy, oparty na technikach behawioralnych
oraz nawiązujacy do tradycji Piageta, a rozwinięty przez zespół amerykańskich
naukowcow Erica Schoplera. Mówią oni, że dzieci autystyczne, już od początku
życia, cierpią na niespecyficzne zaburzenia rozwojowe, co z kolei ma negatywny
wpływ na pojmowanie, komunikowanie się i zachowanie.
Proces nauczania w metodzie TEACCH składa się z
trzech stopni:
1.
Na
podstawie możliwości dziecka w różnych dziedzinach uczenia, dokonuje się oceny
jego poziomu rozwoju.
2.
Na
tej podstawie opracowuje się strategię nauczania (krótkofalowe i odległe cele
nauczania).
3.
Cele
wprowadza się poprzez realizację indywidualnego programu..
Program usprawniający i wspomagający rozwój
dziecka autystycznego dostosowuje się do sposobu jego nauczania, specyfiki
środowiska w jakim dziecko żyje. Program zawiera zasady związane z życiem i
bezpieczeństwem każdego człowieka w optymalnym, bezpiecznym środowisku.
Strona programu TEACCH - po angielsku
HOLDING
TIME - Metoda Wyuczonego Kontaktu - opracowana i wprowadzona
przez Marthe Welch w Mothering Center w Greenwich w USA , w 1983roku. “Metoda opiera się na założeniu, że
przyczyną autyzmu jest brak poczucia bezpieczeństwa dziecka w jego relacji z
matką” (K.J.Zabłocki. Autyzm.Płock, 2002). Terapia ma na celu odbudowanie
prawidłowego kontaktu fizycznego matki z dzieckiem. Dzieci autystyczne unikają
fizycznego kontaktu, uciekają, płaczą, reagują krzykiem na próby dotykania,
przytulania, noszenia na rękach. Holding jest jedyną metodą terapeutyczną,
która ma wymuszony charakter. Na początku sesja terapeutyczna wygląda na bardzo
agresywną. Wyniki wykazują, że prowadzona regularnie daje pozytywne efekty
terapeutyczne.
Dla lepszego zrozumienia metody
proszę obejrzeć wideo.
http://www.childrenintherapy.org/proponents/welch.html
- po angielsku
Na koniec należy wspomnieć jeszcze
o Brytyjskim programie EARLY
BIRD, który nastawiony jest na udzielanie pomocy rodzicom, których
małe dziecko zdiagnozowane zostało jako autystyczne. Program ten kładzie nacisk
na naukę komunikacji i adaptacji społecznej w warunkach w jakich dziecko żyje.
Program wykorzystuje wspomnianą poniżej technikę TEACCH, metodę
wymiany obrazków PECS (Picture
Exchange Communication System) jako niewerbalnego sytemu komunikacji oraz SPELL
framework (Structure, Positive, Empathy, Low arousal, Links), czyli
opracowanego szkieletu konstrukcji pracy z dzieckiem i rodzicami. Zobacz linki
poniżej:
Early Bird - po angielsku
http://www.pecs.org.uk/ - PECS - po angielsku
http://www.autism.org.uk/spell - SPELL
- po angielsku
A to linki na strony o autyźmie i materiałach do
terapii
Jestem pod wrażeniem. Bardzo fajny wpis.
ReplyDelete