You can easily translate the web content to your language with the Google Chrome.
Do szybkiego tlumaczenia na Twoj jezyk, polecam uzywanie przegladarki Google Chrome.

Monday, February 3, 2014

Metody Pracy z Dzieckiem Autystycznym

Witaj,
Zapraszam do odwiedzenia mojej strony, gdzie wcześniej pisałam już o metodach pracy z dziećmi autystycznymi http://slpzone.blogspot.com/

Poniżej odpowiem na Twoje pytanie: 
Jakimi metodami pracuje się w USA z dziećmi autystycznymi: ABA, metoda opcji, ESDM (The Early Start Denver Metod - w Polsce jest na razie tylko 1 osoba z certyfikatem, czy znasz i jaka jest Twoja opinia o tej metodzie), jakimi Ty pracujesz, które sprawdzają się w pracy z dzieckiem?

Obecnie nastąpiła stopniowa integracja różnych teorii terapeutycznych, które pozwalają wypracować podejście najlepiej służące dzieciom, członkom ich rodzin oraz innym środowiskom. W Nowym Jorku w pracy z dzieckiem autystycznym stosowane są tak klasyczne jak i zintegrowane metody terapeutyczne, między innymi: Metoda ABA (powszechnie stosowana w przygotowanych do tego programu szkołach specjalnych), Metoda Milerów (stosowana w niektórych szkołach z indywidualnymi przypadkami), FLOOR TIME Stanley Greenspana, czyli program wszechstronnej stymulacji rozwoju dziecka (najbliższa mi, niekosztowna, a zarazem najbardziej naturalna metoda pracy z małymi dziećmi), Metoda Opcji – Kaufmanów (popularna, jednak wprowadzające treningi dziecka i rodziców prowadzone są w ośrodkach Panstwa Kaufmanów, dlatego też kosztowna), Program TEACCH - oparty na technikach behawioralnych oraz nawiązujacy do tradycji Piageta, a rozwinięty przez zespół amerykańskich naukowców Erica Schoplera, i w koncu, Metoda Wyuczonego Kontaktu - Holding Time, nieco dziś kontrowersyjna.
The Early Start Denver Metod (ESDM) - Metoda Wczesnego Startu jest metodą znaną, ale nie stosowaną powszechnie w Nowym Jorku. Osobiście nie przeszłam szkolenia w tej metodzie i nie  znam żadnej z koleżanek po fachu, która miałaby jej certyfikat. Moim zdaniem metoda ta ma wiele wspólnego z metodą Floor Time Stanley Greenspan, czyli programem wszechstronnej stymulacji rozwoju dziecka, z naciskiem na rozwój emocjonalno-społeczny.
Krótki opis metody znajdziesz poniżej.

The Early Start Denver Metod (ESDM) - Metoda Wczesnego Startu
Metoda została opracowana przez psycholog, Dr Sally Rogers w 1981 roku. Oryginalnie terapia przewidziana była dla dzieci we wczenym wieku, od 12 to 48 miesięcy i oparta na nauce przez zabawę. Metoda została zmodyfikowana kiedy Dr Sally Rogers przeniosła się ze swoją praktyką z Denver do Kalifornii do instytutu UC Davis MIND Institute.  Dziś stosuje się ją z dziecmi do 5 roku zycia. Celem ESDM, jak i wielu z resztą innych metod, jest rozwinięcie potrzeb interakcji społecznych z bliskimi i rówieśnikami i potrzeby nawiązywania werbalnej i niewerbalnej komunikacji ze środowiskiem.
Interwencję prowadzi się trojako:

  • intensywna indywidualna Interwencja dziecko – terapeuta,
  • interwencja w typowym zlobku bądz przedszkolu, do ktorego uczęscza dziecko,
  • Interwencja w domu.


Metoda Analizy Behavioralnej (ABA) oparta jest na filozofii Burrhusa F. Skinnera oraz prac Ingmara Lovaasa. Podstawę terapii behawioralnej stanowią ogólne prawa uczenia się.  Dzieci autystyczne mają zdolności uczenia się - tak jak ich rówieśnicy - o ile znajdują się w specjalnie przystosowanym dla siebie środowisku. Środowisko to składa się z miejsc, w których dzieci przebywają na co dzień, a różni się od normalnego tylko na tyle, aby stało się dla niego bardziej funkcjonalne. W środowisku takim zapotrzebowanie na wykonanie jakiegoś zachowania przez dziecko powinno być wyraźne i zrozumiałe dla dziecka. W terapii behawioralnej można wyróżnić trzy podstawowe cele: rozwijanie zachowań deficytowych, redukowanie zachowań niepożądanych, i generalizowanie i utrzymywanie efektów terapii.
Czytaj wiecej

Metoda Milerow - o programie wielostronnej stymulacji możesz poczytać na
Pod koniec artykułu znajdziesz dwa linki na YouTub. Są to krótkie nagrania z konferencji w San Diego, USA porównujące metodę Milerów i ABA (metodę behawioralną). Choć nagranie jest w po angielsku, można zaobserwować tam ogólny koncept i różnice pomiędzy metodami.

Metoda FLOOR TIME - czyli program wszechstronnej stymulacji rozwoju dziecka, z naciskiem na rozwój emocjonalno-społeczny (Stanley Greenspan).
Oto to krótki opis metody
Polecam również przysłuchanie się wypowiedzi Dr. Stanley Greenspan

Metoda Opcji Kaufmanow, opracowana została przez amerykańskie małżeństwo Barrego i Suzi Kaufmanów. Terapię stosowali na swoim 18-sto miesięcznym synku. Po kilku latach pracy, syn całkowicie został wyprowadzony z autyzmu a dziś sam naucza metody rodziców.

Program TEACCH (Treatment and Education of Autistic and Related Communication Handicapped Children) - Program ten jest długofalowy, oparty na technikach behawioralnych oraz nawiązujacy do tradycji Piageta, a rozwinięty przez zespół amerykańskich naukowcow Erica Schoplera. Mówią oni, że dzieci autystyczne, już od początku życia, cierpią na niespecyficzne zaburzenia rozwojowe, co z kolei ma negatywny wpływ na pojmowanie, komunikowanie się i zachowanie.
Proces nauczania w metodzie TEACCH składa się z trzech stopni:
1.      Na podstawie możliwości dziecka w różnych dziedzinach uczenia, dokonuje się oceny jego poziomu rozwoju.
2.      Na tej podstawie opracowuje się strategię nauczania (krótkofalowe i odległe cele nauczania).
3.      Cele wprowadza się poprzez realizację indywidualnego programu..
Program usprawniający i wspomagający rozwój dziecka autystycznego dostosowuje się do sposobu jego nauczania, specyfiki środowiska w jakim dziecko żyje. Program zawiera zasady związane z życiem i bezpieczeństwem każdego człowieka w optymalnym, bezpiecznym środowisku.
Strona programu TEACCH - po angielsku

HOLDING TIME - Metoda Wyuczonego Kontaktu - opracowana i wprowadzona przez Marthe Welch w Mothering Center w Greenwich w USA, w 1983roku.Metoda opiera się na założeniu, że przyczyną autyzmu jest brak poczucia bezpieczeństwa dziecka w jego relacji z matką” (K.J.Zabłocki. Autyzm.Płock, 2002). Terapia ma na celu odbudowanie prawidłowego kontaktu fizycznego matki z dzieckiem. Dzieci autystyczne unikają fizycznego kontaktu, uciekają, płaczą, reagują krzykiem na próby dotykania, przytulania, noszenia na rękach. Holding jest jedyną metodą terapeutyczną, która ma wymuszony charakter. Na początku sesja terapeutyczna wygląda na bardzo agresywną. Wyniki wykazują, że prowadzona regularnie daje pozytywne efekty terapeutyczne.
Dla lepszego zrozumienia metody proszę obejrzeć wideo.

Na koniec należy wspomnieć jeszcze o Brytyjskim programie EARLY BIRD, który nastawiony jest na udzielanie pomocy rodzicom, których małe dziecko zdiagnozowane zostało jako autystyczne. Program ten kładzie nacisk na naukę komunikacji i adaptacji społecznej w warunkach w jakich dziecko żyje.  Program wykorzystuje wspomnianą poniżej technikę TEACCH, metodę wymiany obrazków PECS (Picture Exchange Communication System) jako niewerbalnego sytemu komunikacji oraz SPELL framework (Structure, Positive, Empathy, Low arousal, Links), czyli opracowanego szkieletu konstrukcji pracy z dzieckiem i rodzicami. Zobacz linki poniżej:
Early Bird - po angielsku
http://www.pecs.org.uk/ - PECS - po angielsku
http://www.autism.org.uk/spell - SPELL - po angielsku

A to linki na strony o autyźmie i materiałach do terapii

1 comment: